יום שבת, 30 באוקטובר 2010

גן הזבובים המתפצלים


חשוון תשע"א.
גן הזבובים המתפצלים.

אחרי שעברתי לגור בחיפה, הייתי קובעת עם הלקוחות התל-אביבים שלי מקומות פגישה אקזוטיים למדי. המקום החביב עליי היה פארק הירקון, בספסל הקרוב לנהר ליד עץ איקליפטוס עבות.
גלית הייתה לקוחה שהגיעה אליי אחרי ששמעה הרצאה שלי על The Work.  היא הגיעה טיפה באיחור ל"משרד" התנצלה רבות והתיישבה על-ידי בספסל. הפנים שלה חייכו אליי ויחד עם זאת יכולתי לראות בה סימנים של חוסר מנוחה. תהיתי אם זה בגלל המקום הלא קונבנציונאלי למפגש מסוג זה, או שמא היא חוששת ממני ומהצלחת האפשור. ואולי זה חוסר מנוחה שמלווה אותה תמידית.
ביקשתי ממנה לספר לי קצת על עצמה ומה מביא אותה לפגישה איתי.
היא ענתה לי שהיא בת 42 ומעולם לא עזבה את בית אמה, היא מפחדת לגור לבד, היא מובטלת, אין לה בטחון עצמי וגם סיפרה שהיא סובלת מסכרת.
שאלתי אותה מה היא ניסתה בעבר כדי לשנות את מצבה. לאיזה סוגי טיפול היא פנתה. מסתבר שהיו לה כמה ניסיונות עם פסיכולוגים ומטפלים שונים. מעולם לא הרגישה נתרמת מהם ואף סיפרה לי על פסיכולוגית אחת שנרדמה במהלך פגישתם והשאירה אותה מאוכזבת ומבוישת.
 עברה במוחי מחשבה שכיוון שגלית באה עם ניסיון עשיר בטיפולים בלתי מספקים יש סיכוי גדול שהיא תהיה סקפטית לגבי הצלחת הפגישות שלנו.
האם אין זה כך בד"כ? אנחנו משליכים את חווית העבר אל העתיד וכך משחזרים שוב ושוב את אותה חוויה והמצחיק הוא שאנו מצפים שמשהו אחר יקרה, מצפים לשינוי..
הישרתי מבט אליה וביקשתי ממנה לומר לי, מדוע אינה חושבת שהמפגשים שלנו יצליחו ויעשו איזה שינוי.
גלית הייתה המומה מהשאלה. הרי לא אמרה דבר שיבשר שהיא חושדת בי או במפגש, להיפך היא שידרה נחמדות ועליצות כלפיי .
בחיים שלי לא שאלו אותי שאלה כזאת, היא אמרה. נדמה היה לה שכמו "תפסתי אותה על חם".
לא הופתעתי. הרי כשמתחילים טיפול באים עם אופטימיות ורצון להצליח ומה אני מביאה את השליליות הזאת על ההתחלה. מקסימום ישאל אותך המטפל- למה אתה חושב שהטיפולים האחרים לא הצליחו. אבל הוא לא ישאל על הרגע הזה, הנוכח כאן ועכשיו.
 ועניתי. אני שואלת כי נדמה לי שיש מתחת לרצון הטוב לעשות שינוי הרבה פחדים וחששות ומחשבות שטוענות נגד ההצלחה של ה"טיפול" האם אני צודקת?
גלית התגלגלה מצחוק ואמרה שנכון ויש מלא סיבות שהיא חושבת שבגללן ה"טיפול" לא יצליח.
כמה פעמים אנחנו הולכים לקראת משהו בהתלהבות מסוימת אולם בפנים מכרסם החשש.. אה, זה לא ילך..אין סיכוי..כמה פעמים יצאת לפגישה התלבשת יפה והתאפרת, אבל בפנים היה שדון קטן שזמזם.. ממילא לא ייצא מזה כלום..אין טעם.. אם לא נפגוש את המחשבות האלה בעודן קטנות הן יהפכו להיות בעלי הבית וינהלו את הפגישה שלנו.
ביקשתי ממנה למנות את המחשבות המתנגדות למפגשים איתי ואני כתבתי מילה במילה במחברת שלי:
אני לא אבין את השיטה.
אין לי ניסיון באיפשורים.
זה דורש יכולת קוגניטיבית גבוהה.
אני כבר מבוגרת מידי לעשות שינוי.
וכך היא המשיכה כשבמשך כל הזמן הזה היו 2 זבובים שנעמדו על פניה ושוטטו סביב פצעון שהיה על שפתיה. כמובן שזה הציק לה מאד. מידי פעם ניסתה להעיף אותם אגב דיבור ובשלב מסוים היא אפילו כעסה במבוכה ואמרה- אוף שהזבובים האלו יעזבו אותי כבר.
ואני כתבתי מילה במילה- שהזבובים האלה יעזבו אותי כבר.
אחר-כך הקראתי לה את כל המשפטים שלה וביקשתי למצוא את המחשבה שהכי מלחיצה אותה. כשקראתי את המחשבה- שהזבובים האלה יעזבו אותי כבר. היא צחקה והתפלאה שכתבתי אותה. חייכתי ואמרתי שכתבתי את המחשבה הזאת, כי הזבוב נראה לי מטאפורה לדברים שאת רוצה שיעזבו אותך. היא פקחה עיניים גדולות ואמרה, אז בואי נחקור את המחשבה הזאת.
מה שהיה מופלא ומצחיק כל-כך הוא  שלאורך החקירה זבוב אחד נשאר על פניה והמשיך והתמיד בעמידה עיקשת על הפצעון בשפה של גלית . כאשר הגענו לשאלה ה4 מי תהיי בלי המחשבה-הצעתי לגלית לדמיין שהמחשבה פורשת כנפיים ,עפה לאחת הסירות ששטו לידינו בנהר וממשיכה איתה עד לים, בזמן שגלית נשארת פה על הספסל בלי המחשבה.. הזבוב האמיתי ,כאילו הקשיב לנו ,פרש כנפיים ועף סופסוף..ממש שיתף פעולה בצורה שהדהימה את שתינו.
בהיפוכים מצאנו מתי ה"זבובים" משרתים אותנו, מתי הם מעוררים אותנו לפעולה, לעשייה, לשינוי.
שנתיים אחרי החקירה הזאת והדימוי של הזבוב נשאר בשיחה המשותפת שלנו. ביקשתי מגלית לזהות את הזבובים כאשר הם תוקפים אותה ואף לתת להם שמות (זה בגלל הנטייה היצירתית של שתינו).
כיוון שהתרגיל שנתתי לה מצא חן- בעיניי, דבר שקורה בד"כ עם עצות שאנחנו נותנים לאחרים ומגלים שנועדו בשבילנו.. החלטתי גם אני להיכנס קצת לתחום הזבובולוגיה ולתת בהם סימנים.
אז מה זה בכלל זבוב? זבוב זאת מחשבה שמזמזמת במוחך, לא נותנת מנוח ובוודאי שלא לשמוח.
אני קוראת לכל המחשבות/זבובים מהסוג המטריד- זבובי משא .
משא= מחשבות שליליות אוטומטית.
וזבוב= זה בראשך והבחירה בידך
מחשבות ככלל הן אוטומטיות הן באות משום מקום כמו עננים ..הן גם לא אישיות..כולנו חולקים את אותן מחשבות במינונים שונים ואנחנו בטוחים שהמחשבות האלה הן אנחנו, הן הזהות שלנו והן בטח צודקות.
והאמת היא שהרבה פעמים מחשבות הן לא אמיתיות ולא מציאותיות !
אבל מה זאת אומרת שהבחירה בידי? זאת  אומרת (ולא תמיד זה פשוט) כשמזמזם לי 'זבוב משא' כזה בראש, אני יכולה לעצור אותו ולעשות בירור קצר, לאיזה מין הוא שייך, באיזה זבוב מדובר ואז לעשות איתו איזו שיחה קצרה כדי לשחרר אותו שיעוף רחוק ולהחזיר את עצמי לשלווה.
ומצאתי כמה מיני זבובים-
זבובלמדה- זבוב קורא העתידות- הולך להיות לי רע, זה לא יצליח, אין סיכוי שתהיה הסכמה, זה יתקלקל (זבוב שמחליט על העתיד).
זבובולון- זבוב קורא המחשבות (זבוב שמתיימר לדווח מתוך המוח של האחר).
- המבט הזה אומר שהוא לא אוהב אותי, הוא מתכוון לרדת עליי, הוא לא מעריך אותי.
זבובושה- זבוב המזמזם לך להתבייש בחלקים בך שהוא חושב שעושים אותך לא מוצלח או לא ראוי, זה זבוב שהפזמון החוזר שלו הוא-אני לא שווה, אני לא ראוי, אני לא טוב/חכם/גבוה/יפה מספיק (ותמיד הוא מוצא הוכחות לכך)
זבובשמה- זבוב שמלקה על חטא –אשמתי, בגדתי..לא הייתי צריך לעשות/לומר את זה, הייתי צריכה להשתדל יותר..לא הייתי צריכה לאכול את זה (זבוב פעיל מאד אחרי ארוחה משפחתית).
זבוזולת- זבוב שמחליט איך הזולת צריך להתנהג לחשוב ולהרגיש. הוא צריך להבין אותי, הוא צריך להתנהג יפה, הוא צריך להפסיק/להתחיל לעבוד, הוא צריך לשמור על עצמו וכן הלאה..זה זבוב שיש לו תמיד עצות לאחרים.
זבוביזבוז- זבוב שאומר לך כל הזמן שאת/ה מבזבז/ת  /כסף/כוחות/חיים (הוא יכול להיות שעון מעורר טוב להפסיק לצפות בטלוויזיה למשל)
אזזזיבוב- זבוב שעסוק במחשבות על העבר – אז היה הרבה יותר טוב..פעם..אם רק הייתי אז..לו רק היינו אז חושבים על..היינו צריכים לקנות את הדירה ההיא..(זבוב שגדל מחרטות וגעגועים).
זבובהבלה- זבוב הבהלה- משדר אותות סכנה תמידית.. מה יהיה ? מה יקרה? עסוק בלהפחיד..הצילו! גם הפחד מפחיד אותו..
זבובטוח- זבוב שאומר לך כל הזמן שזה חייב להיות ב100 אחוזים ודאי/מוצלח. אחרת לא כדאי, זבוב שרואה טעות כאסון.
זבובירוס- זבוב שמדאיג אותך במחלות..השיעול הזה סימן לשחפת.
זבובבירבור-זבוב שמפטפט לך בראש על שטויות. (כל אחד ומה שהוא קורא שטויות- הם נתנו לנו צ'ק כזה לחתונה, אז אנחנו ניתן להם צ'ק כזה, לא, אבל אם ניתן להם צ'ק כזה אז בברית הם יתנו לנו צ'ק כזה..אבל לבת מצווה הם נתנו..וכן הלאה)
זבובי לבול- זבוב שמפריע לך לשמוע את הקול הפנימי שלך וכל פעם משנה את עמדתו, עמדתך .הפזמון החוזר שלו- זזה לא זזה. זזזה אולי זזזה.לא..זזה זזה ..לא.. וכן הלאה.
זבוביקורת- מבקר כל דבר ומתקן- ככה לא מתנהגים, ככה לא עושים, ככה לא..
זבובודק- חוזר ובודק שהידיים נקיות , שזוכרים מה לומר, שסגרתי את הדלת וכן הלאה. "אני צריך לבדוק" זה הפזמון החוזר.
זבוביעוס- מכריז החלטות גורפות ומדכאות- אין אף אחד בעולם שאוהב אותי.  אף-פעם לא אצליח, בחיים לא אזכה ל.. וכמו שאומרים אף פעם אל תגיד אף פעם.
זבוביעוס פורטה- הכול קורה לי!  זה הגורל שלי. רובצת עליי קללה!
זבוב המיה- זבוב שנולד בפולניה והתאקלם מצוין בקרב הזבובים הארצישראליים. זה זבוב שדואג "מה יגידו" ובעקבות זה גורם לבעליו להימנע משיתוף ולשמור על פה סגור. 
אפשר למיין את הזבובים גם לפי 3 העניינים[1]. כל הזבובים שמדברים על עבר/עתיד ודברים שאין לנו שליטה עליהם, שייכים לעסק של אלוקים. כל הזבובים שמדברים על מחשבות והתנהגות הזולת, הם בעסק של הזולת.
כל זבוב יש לו 2 מטרות, לזמזם לך במח עם החומר שלו- דאגה, האשמה, ביקורת, כי זה מה שהוא יודע לעשות ומזה הוא ניזון ובלמצוא הוכחות שהוא צודק כי זה מה שמקיים אותו. לכן ברגע שאתה שלוו ומבסוט, יש סיכוי גדול שאיזה זבוב יתעורר רעב ויחפש את האוכל שלו, יחפש מבין ים המחשבות שעוברות בראשך מחשבה מהסוג שהזכרנו ויתביית עליה כמוצא שלל רב, מה שיוצר התמכרות ואובססיות..
ומה איתך? אתה צריך לזכור שמדובר בזבוב כשאתה נכנס למתח מדאגה או מחשבה שלילית כל שהיא.  האפשרות שבידך וזה עניין של תרגול , ברגע שאתה נכנס לתחושה שלילית לעצור רגע להקשיב ולומר אוקי יש פה זבוב.
יש כאלה שעובד בשבילם פשוט להעיף את הזבוב, לגרש אותו.. לך מפה! זוז זבוב! יש הרבה שהזבובים העקשניים שלהם חושבים שכשמעיפים אותם פשוט עשו להם רוח ותו לא, והם חוזרים מיד. לכן הגירוש לא בהכרח עוזר.
דרך מצוינת להזיז את הזבוב מטווח התודעה היא פשוט לומר לו תודה ושוב תודה ממש לרסס אותו עם תודה עד שנעלם..[2]
 ואפשר גם להעמיק ולתת לו תשומת לב כדרך שמתעניינים בילד קטן (גם שהוא מעצבן), ולהיפגש איתו. שלום זבוב.  לבחון לאיזה מין הזבוב שייך..לדוגמא עוברת לך מחשבה –אין אף אחד בעולם שאוהב אותי..איזה זבוב זה? זבוביעוס, כן מה אתה אומר אה באמת? אין אף אחד בעולם שאוהב אותך? ככה אתה חושב? כן, למה? אה אני מבינה..לנהל איתו שיחה ולמצוא בהגיון דברים שיסתרו את הטענה שלו. ברגע שהוא מקבל תשומת לב עם טענות הגיוניות שסותרות את מה שהוא מאמין בו הוא נוטה להתרכך ולהתפוגג.
אפשרות נוספת ויעילה מאד, היא The Work [3]. באפשרות זאת לוקחים את הטענה של הזבוב, טענה אחת בכל פעם ועושים חקירה של הטענה הזבובית שלו.  שואלים את הזבוב 4 שאלות ומוצאים היפוכים לטענה שלו. זה מאד דומה לאפשרות הקודמת, רק יותר מובנה וכאן גם נתבונן על התחושות הפיזיות והרגשות שלנו כיצד הם מושפעים ממעשה הזבוב.  מחקרים מוכיחים את השפעת המחשבות שלנו על תפקוד המח. מחשבות שליליות משחררות כימיקלים שלילים במח ומחשבות טובות, כימיקלים טובים ומכאן ההשפעה על כל הגוף. לכן מומלץ לעשות את ה'עבודה' הזאת ולא לתת לזבובים לשלוטJ
 ניקח את זבוביעוס-(אף אחד בעולם לא אוהב אותי). ונחקור אותו בעזרת
4 השאלות של ביירון קייטי[4]-
האם זאת האמת?  
(תשובה-כן..אני לבד)
האם אתה יכול לדעת בוודאות שזאת האמת?
(תשובה-לא..אני לא מכיר את כל העולם)
איך אתה מגיב כשאתה מאמין למחשבה?
(תשובה-בא לי למות, אני מרגיש מכווץ, מר לי בנשמה)
מי תהיה בלי המחשבה? (זה הרגע שבו אנחנו מתקינים למחשבה כנפיים ומעיפים אותה רחוק עד שהיא נעלמת מטווח הראייה.)
(תשובה-לא יודע..הכול בסדר..  אני עסוק בענייני).
השלב הבא הוא מציאת 3 היפוכים ודוגמאות מהמציאות לכל היפוך-
1-אני לא אוהב אף אחד- יש לי הרבה ביקורת כלפי אנשים , בכל אחד אני מוצא מה לא טוב בו, לא סומך עליהם.
2-יש מישהו שאוהב אותי- החתול שלי והשכנה, ונהג האוטובוס ויש עוד כמה..
3-אני לא אוהב את עצמי- יש לי הרבה טענות כלפי עצמי
אז האם זאת אמת שאף אחד בעולם לא אוהב אותך? לא..זו רק מחשבה זה רק זבוב והוא כבר עף..

ההבדל בין אמונה בזבוב, (שהמחשבה שהוא נושא על דגלו היא אמתית), לבין חוסר אמונה בזבוב, היא כמו ההבדל בין כשמישהו זורק לי כדור ואני מוסרת לו בחזרה וחוזר חלילה, לבין להניח לכדור להתגלגל ולהמשיך הלאה.
 מכירים את המחשבה "אבל הוא התחיל?" ואנחנו הייתה בידינו הבחירה להתמסר עם זה ולהתמסר לזה. להיות חלק מהדבר, להיות אחד עם השליליות הזאת.
 או לבחור לפנות לה מקום שתמשיך הלאה, תמיד ישנם אנשים שישמחו לאכול כמה זבובים לארוחת בוקר.

אם מצאת זבובים שלא נמצאים במגדיר שלי..אשמח לשמוע, יומלאהבה!
בתגל


[1] לפי ביירון קייטי יש בעולם 3 עניינים( (business-
1- העניין של אלוהים=המציאות= מה בפועל קורה או קרה
2- העניין של הזולת=הוא, היא,הם= מה הם צריכים לחשוב, להתנהג להרגיש =זה עניין שלהם.
3- העניין שלי= מה אני רוצה, מרגיש וכו'.
לפי קייטי בכל פעם שאנחנו מאמינים למחשבות שקשורות בביזנס של אלוהים ו/או של הזולת אנחנו עוזבים את עצמנו וחשים הפרדה וכאב.
[2]  עד לפעם הבאה שהוא יצוץ..כמו שכתבתי המחשבות הן אוטומטית, אין לנו שליטה על הגעתן.

[3] לאתר של ביירון קייטי- .www.thework.com
[4] על השיטה אפשר לקרוא גם באתר של "גשר לנגה"-http://www.gesher2noga.co.il/index2.php?id=103&catId=14

4 תגובות:

Unknown אמר/ה...

תודה על מגדיר הזבובים המשובח :-)
הנה עוד כמה זבובים שמצאתי, שנוטים להסתובב בחברותא :

בוזבוב- זבוב הבוז. המילים האהובות עליו הן "אפס", "לוזר", "פתטי", "עלוב", "חסר ערך", "מגוחך", "דפוק" וכו'..
תפקידו להקטין מערכו של כל מה שהוא בא אתו במגע, האחר או אני...(דומה לזבובושה, רק יותר קיצוני)

זבובערך- משווה אותך תדיר לזולת, בנסיונות לקבוע "למי יש יותר גדול"..
מתנגד נחרצות להבנה שכולנו בעלי ערך זהה.
בבגרותו הופך לאחד מהשניים הבאים:

זבובעליון- זבוב שמשכנע אותך שאתה יותר טוב, יותר מיוחד, ובהחלט בעל ערך רב יותר מאחרים. משתיל במוח שלך חלומות בהקיץ שבהם אתה נערץ...

זבובתחתון- אותו הדבר רק להפך. משתיל במוח שלך חלומות בהקיץ שבהם כולם בזים לך וצוחקים עליך...

(אגב, כשמתחילים להתוודות על החלומות בהקיץ האלה, נפתח עולם חדש מופלא, ומשעשע בעליל)

ועוד זבוב קטן-
זבובקנאה- "אני צריך את מה שיש לו/לה/להם"...

Unknown אמר/ה...

הי מיכל , תודה גדולה על התגובה!! מכירה את זבובי התחרות האלה, כמה רעש הם עושים, זבובי קו המשווה..עסוקים כל הזמן בלהשוות. תודה ואכן הם ראויים למקום כבוד במגדיר! תודה! שבוע טוב בתגל

Unknown אמר/ה...

את מוסיפה להבנה של הדברים המון.
השפה שלך קולחת, יפה ומשעשעת ושפרה מוסיפה שתענוג לקרוא אתזה והיא מקווה שיום אחד גם תוציאי את זה בספר על העבודה שהדברים הנ"ל נמצאים בו עם שאר בלוג היפה שלך.

Unknown אמר/ה...

הי שפרה ושלמה, שימחתם אותי!! תודה תודה ! בימים אלו מתבשל חיבור חדש, אם תירשמו כמנויים לבלוג, תקבלו עדכון לכשהוא יעלה לאתר, כך נדמה לי.. אני גם רוצה להוציא ספר.. מחלקת ההוצאה לפועל לא כל-כך פועלת בשלב זה..עדיין..